Blog dels Pescadors del Ribagorçana

Aquest blog, serà el nostre medi de comunicació amb socis i simpatitzants pescadors, que com nosaltres gaudeixen de l’esport de la pesca, convertint-lo en una passió.

Arxiu del blog

diumenge, 6 de febrer del 2022

Seguim publicant Informació - Informe Anàlisi Coto d'Alfarràs 2019

Bé amics, seguim i seguirem publicant informacions diverses de tota la quantitat d’escrits, sol·licituds i demandes que hem vingut fent els darrers anys a les Administracions competents. 

Sabem que no serà fàcil llegir tot l’escrit pel llarg que és, però molt interessant, també agrairíem primer de tot, pensar que és de data setembre de 2019, prou temps, perquè a data d’avui hi hagi petites parts que no siguin ja del tot correctes, però si en aquell moment, i segon, que tota la informació es veraç i extreta de pròpia informació de l’Administració competent i/o escrita per gent prou rellevant i entesos en la matèria que tractem.

Aquest és l’Informe Anàlisi Coto d’Alfarràs NR-12 que vam presentar a principis d'octubre de 2019, signat el dia 28/09/2019 i com veureu més endavant, va dirigida i entenent que son els responsables competents en molts dels problemes que tenim al Coto d’Alfarràs NR-12, la Subdirecció General d’Activitats Cinegètiques i Pesca Continental, demanant que també la fessin arribar a la Subdirecció General de Biodiversitat i Medi Natural, esperant que portes a alguna resposta positiva, que a data d’avui no s’ha produït tot i la documentació i informació que aportem.

Com podreu comprovar, al 2019 ja som ignorats, però encara ni haurà més aportacions que aniran arribant.


Passem l’Informe literalment:

_____________________________________________________________

Alfarràs, 28 de setembre de 2019

La Societat de Pescadors Esportius Ribagorçana és una associació privada amb personalitat jurídica i sense ànim de lucre, constituïda el 17 de maig de 1977, com a club esportiu de règim general, format per persones físiques, amb el objectiu bàsic de foment, desenvolupament i practica continuada de l’activitat física i esportiva, actualment i principalment de la pesca.

NIF: G25247032, domicili social, Av. Catalunya, 14, 2n, CP 25120 - Alfarràs - LLEIDA.
Inscrita al Registre d’Entitats Esportives, amb el numero: 0944
Representant legal, President: Francisco Cabrera Lirio amb NIF: XXXXXXXX
Contacte correu electrònic: 1977sper@gmail.com
Web/Bloc: sper1977.blogspot.com
Facebook: @sper1977 

PRESENTACIÓ I MOTIVACIÓ:

Partim de la base que la Societat de Pescadors Esportius Ribagorçana, (a partir d’ara SPE Ribagorçana), així com els seus aproximadament 300 socis actuals, ens veiem obligats a emetre aquest anàlisi, informe després de veure com any rere any, tot i l’esforç que prestem a la Zona de Pesca Controlada d’Alfarràs, NR-12A/B, (a partir d’ara ZPC NR-12), de forma totalment altruista, no se’ns te en compte a l’hora de prendre segons quines decisions, que afecten al Coto de forma directa i transversal.
Per tant, considerem una inoperant feina, manca de visió i estratègia, per part de les diferents Administracions que sí tenen responsabilitat directa, amb una nul·la acció de generar canvis positius, en vers la pesca en general i en particular la de la ZPC NR-12, d’Alfarràs, Algerri i Almenar.
Amb aquestes dades que a continuació presentem, volem fer contar que tot i semblar unes dades prou positives, son causa directa de la tasca ingent i continuada que està fent la SPE Ribagorçana i els seus socis, i en cap o quasi en cap cas, de l’Administració competent com intentarem demostrar, donada la seva poca conscienciació de la tasca tant esportiva, cultural, turística, econòmica i social que fa la pesca i aquest Coto en el nostre castigat entorn més pròxim, situat lluny, molt lluny, a més de 150 quilometres, d’una gran taula, d’un gran despatx, d’una gran oficina, d’una gran ciutat, com és Barcelona.
Si volem ser un gran país, pot ser que comencem per conèixer per lluny que estigui, el territori i la seva gent, en aquest cas, el riu i els pescadors, mullant-nos els peus si convé.
Mai hem vist un Conseller, un Director General, un Subdirector General, ningú de l’Administració competent amb responsabilitat, ens ha vingut a preguntar què necessitem? Què ens agradaria? Què podem fer per millorar? Tot i això, continuem treballant sense saber per qui treballem.
Podem dir amb orgull, però amb les mans esquarterades, què tot i els grans entrebancs, fins i tot de les pròpies Administracions competents, som aquí tossudament aferrats a la llera d’un riu, La Noguera Ribagorçana per continuar lluitant i gaudint pel medi natural, i la principal i, necessària espècie d’aquest habitat, la truita de riu, que tants bons moments ens dona als pescadors.

Aquesta és la nostra trajectòria i el que fem, any rere any.
La ZPC, que més es coneix de tot Catalunya.
La ZPC, on es fan més permisos diaris de tot Catalunya.
La ZPC, que més taxes recapta de tot Catalunya (100% per l’Administració).
La ZPC, que més pressió de pescadors suporta de tot Catalunya.
La ZPC, que te vigilància professional i privada (Guardes de Camp) de tot Catalunya.
La ZPC, que primer va tindre una zona de pesca exclusiva per minusvàlids, amb cadira de rodes.
La SPE Ribagorçana, la que més socis te de tot Catalunya.
La SPE Ribagorçana, la que te més pescadors amb Llicència Federativa de tot Catalunya.
La SPE Ribagorçana, la que fa més activitat esportiva de tot Catalunya.
La SPE Ribagorçana, la que participa amb més competicions Catalanes, Espanyoles i/o Internacionals.
La SPE Ribagorçana, la que destina més mitjans econòmics propis, a una ZPC que no ens pertany.
La SPE Ribagorçana, la que és un referent en la pesca intensiva de Catalunya i Espanya.

ANÀLISI GENERAL DE LA PESCA A LA ZPC NR-12
Anàlisi permisos en vers, Amb Mort o Sense Mort, de l’any 2015 al 2018

Conclusió:
L’evolució de la pesca clarament està derivant cap a la pesca sense mort, per tant, cada dia més podem dir que la pesca és un esport, cosa que per nosaltres fa molt de temps que així ho considerem, també som conscients que els canvis que hem produït i provocat, han tingut influencia.
Any rere any l’Administració competent ha anat disminuint les repoblacions i també han disminuït les captures de la pesca amb mort.
L’increment de permisos emesos, s’han produït principalment per la mesura adoptada per la SPE Ribagorçana, que les captures amb mort, només poguessin ser entre els 19 i els 35 centímetres, cosa que ha tingut 2 efectes, el primer, que les captures de grans truites molt preuades pels pescadors sense mort, s’han incrementat, el segon, que els corb marins no poden engolir les truites de més de 45 centímetres, per tant, tot l’any s’hi produeixen captures de grans truites, així doncs, son molts els pescadors que hi venen assíduament, per repetir unes bones experiències de pesca.
 
Anàlisi permisos en vers, Tipus de tarifa del Permís, de l’any 2017 i 2018


Conclusió:
Podem veure que la principal afluència de pescadors son de Tarifa General, la qual cosa ens porta a analitzar i concloure, que son molts els pescadors que venen de fora de la zona de situació de la ZPC NR-12, i pescadors diferents o no habituals, ja que sinó la quantitat de pescadors socis i federats seria més alta, pel descompte que tindrien per aquest fet.
Un altra lectura de les dades i que sens dubte és important destacar, és la quantitat de pescadors Discapacitats, Jubilats i Menors, ja que la xifra està per damunt del 10%, per tant, podem concloure que fem una gran tasca d’inclusió social, d’igualtat d’oportunitats, de no discriminació i accessibilitat universal d’uns sectors de pescadors, que no tenen aquesta facilitat a l’hora d’accedir a altres ZPC de Catalunya.
També remarcar la Zona Exclusiva de Pesca per Discapacitats, amb cadira de rodes, des de fa molts anys, que es troba en males condicions, per negligències i manca d’ajuts econòmics.
La ZPC NR-12, disposa en més de 7 quilometres d’un camí, en gran part asfaltat, que discorre paral·lel al riu a una distancia d’entre 2 i 25 metres, i que permet aparcar el vehicle a la mateixa vorera, entre el camí i el riu.

Anàlisi permisos en vers, Procedència, de l’any 2017 i 2018

Permisos per Tarifa i Província

2017

2018

Tarifa i província

Nº permisos

Tarifa i província

Nº permisos

Tarifa General

2.613

Tarifa General

3.471

Alava

6

Alava

9

Albacete

3

Albacete

3

Alicante

2

Alicante

4

Almería

2

Astúries

7

Astúries

5

Avila

12

Avila

7

Barcelona

693

Baleares

3

Burgos

46

Barcelona

605

Cantabria

12

Burgos

16

Castellón

5

Cantabria

7

Ciudad Real

2

Castellón

9

Girona

32

Ciudad Real

2

Granada

11

Coruña, La

1

Guadalajara

20

Girona

29

Guipúscoa

39

Granada

3

Huesca

255

Guadalajara

2

León

13

Guipúscoa

8

Lleida

537

Huesca

158

Madrid

149

León

3

Murcia

19

Lleida

563

Navarra

206

Lugo

2

Palència

4

Madrid

60

Rioja, La

144

Murcia

7

S.E. Estrangers

424

Navarra

181

Soria

55

Ourense

2

Tarragona

110

Palència

2

Terol

47

Palmas, Las

1

Valencia

92

Pontevedra

4

Valladolid

29

Rioja, La

70

Vizcaya

7

S.C. Tenerife

1

Zamora

3

S.E. Estrangers

152

Zaragoza

448

Soria

51

Segovia

10

Tarragona

99

Sevilla

6

Terol

64

Cádiz

1

Valencia

101

Toledo

7

Valladolid

12

Jaen

6

Vizcaya

6

Salamanca

3

Zaragoza

364

Pontevedra

2

 

 

Coruña, La

2

Federat

324

Federat

485

Barcelona

203

Barcelona

328

Girona

3

Girona

2

Huesca

13

Guadalajara

1

Lleida

62

Huesca

3

S.E. Estrangers

4

Lleida

90

Soria

4

S.E. Estrangers

22

Tarragona

34

Tarragona

23

Zamora

1

Valencia

4

Tarifa Soci

987

Zamora

2

Barcelona

161

Zaragoza

10

Coruña, La

1

Tarifa Soci

989

Girona

5

Barcelona

153

Huesca

223

Castellón

5

Lleida

488

Girona

4

Tarragona

54

Huesca

263

Zaragoza

55

Lleida

451

Tarifa Discapacitat

212

Tarragona

38

Barcelona

57

Valencia

20

Girona

2

Zaragoza

55

Huesca

9

Tarifa Discapacitat

283

Lleida

117

Barcelona

80

Navarra

15

Huesca

20

Zaragoza

12

Lleida

145

Tarifa Jubilat

166

Navarra

4

Barcelona

10

Rioja, La

4

Lleida

135

Tarragona

2

Tarragona

7

Valencia

7

Zaragoza

14

Zaragoza

21

Tarifa Menor Edat

252

Tarifa Jubilat

128

Barcelona

56

Barcelona

4

Girona

3

Lleida

98

Huesca

5

Tarragona

5

Lleida

165

Zaragoza

21

Rioja, La

1

Tarifa Menor Edat

243

S.E. Estrangers

4

Barcelona

59

Tarragona

1

Guipúscoa

1

Zaragoza

17

Huesca

1

TOTAL GENERAL

4.554

Lleida

112

 

 

Navarra

4

 

 

Tarragona

3

 

 

Zaragoza

63

 

 

TOTAL GENERAL

5.599

Conclusió:
Si ens aturem a visualitzar la procedència dels pescadors que es desplacen a la ZPC NR-12, podem deduir que sens dubte se’ns coneix i aprecia com ha coto, per tot el territori Espanyol i Català, sense menysprear els visitants estrangers, amb el que suposa per ells qualsevol desplaçament, ja que no son tots d’un país proper, com pot ser França, tenim constància de pescadors de països com: Alemanya, Itàlia, Regne Unit, Estats Units, Malàisia, Japó, Canada, i altres.
Sembla estrany que pescadors de països com els anomenats, tinguin la necessitat, l’interès o la curiositat de visitar aquest coto, amb els desplaçaments que els suposa arribar fins aquí, de tota manera sabem el que busquen, les grans truites del la ZPC NR-12.
També podem qualificar la ZPC com la que durant més dies a l’any, es pot pescar sense problema, donades les característiques de riu molt regulat en cabal, al tindre la presa de Santa Anna molt a prop per damunt de la ZPC i, que difícilment s’embruta encara que sigui un any o època de pluges, ja que per damunt de Santa Anna, encara hi han 2 pantans més com son, Canelles i Escales.

Anàlisi de les Competicions, Concursos i Esdeveniments que realitza la SPE Ribagorçana a la ZPC NR-12, any 2019

Recordem que totes les competicions, concursos i esdeveniments realitzats per la SPE Ribagorçana son sense mort.


Conclusió:
Podem concloure que som la Societat de pescadors que més activitat esportiva fa a Catalunya, ja sigui activitat pròpia, com de la Federació, els motius son per les condicions del riu, de l’aigua i de les truites, (alguna d’aquestes condicions millorables), portant més o menys un total de quasi 700 pescadors, en el total de jornades esportives anuals.
Per la SPE Ribagorçana, l’organització de competicions, concursos i/o esdeveniments, no son, ni tenen cap problema, podríem dir que ja som quasi professionals en aquest afer, o així es demostra any rere any, amb la participació continuada dels propis pescadors vinguts d’arreu.
Si no en fem més, o de més alt nivell com per exemple estatals, o internacionals, és per les condicions millorables, que ja comentarem més endavant.
Tenim un prestigi guanyat molt a pols i amb molt esforç de moltes persones de la SPE Ribagorçana i del seu entorn, que massa cops s’ha vist en perill per manca de sensibilitat social i/o esportiva de les pròpies administracions competents, que haurien de ser les que ens encoratgessin i animessin a continuar endavant.
Tanquem l’any d’esdeveniments amb un dels que ens sentim més orgullosos, és la “Festa dels Pescadors Solidaris La Marató de TV3”, que aquest any per nosaltres serà la 9à edició, quan encara ara, no coneixem cap més Societat o Club de Pescadors que es sumi a una jornada com aquesta, tant multitudinària, arrelada i solidaria del país.

Anàlisi de la Vigilància Professional Privada de la SPE Ribagorçana

Portàvem molt de temps veient que la vigilància al coto, no era la que consideràvem necessària per la quantitat de pescadors assistents a diari, la vigilància que més es veia al coto, eren els Guardes Fluvials de Forestal Catalana, que sense una autoritat real, demanaven documentació que el pescador donava voluntàriament, si volia, però no podien revisar cistells, ni vehicles, per tant davant qualsevol incidència, havien d’informar als Agents Rural o Mossos d’Esquadra, que no sempre podien acudir amb la rapidesa que requerien.
Per nosaltres, la gota que va fer vessar el got, és quan per motius que desconeixem, van deixar de treballar, per tant, de vigilar durant els caps de setmana i festius, que és quan més vigilància requereix qualsevol coto de pesca i, passant també, a fer jornada intensiva de dilluns a divendres.

Al octubre de 2015, vam signar el contracte per fer la primera prova durant 3 mesos amb l’empresa Vigilància Mediambiental l’Escurçó, S.L.U. que amb els seus Guardes de Camp, va comportar vists els resultats, que al 2016 ja els tinguéssim treballant oficialment per la SPE Ribagorçana la ZPC NR-12.
No va ser un caprici nostre, sinó una necessitat imperiosa, necessària i actualment imprescindible, sempre i quan la vigilància que destini l’administració competent, no sigui en més quantia, habitual i efectiva.
És un esforç econòmic molt important per nosaltres, però creiem que si no hi fos, el coto s’hauria mort poc a poc per la assiduïtat dels furtius que campaven pel coto, encara que som conscients i considerem que és poc el temps que poden dedicar a la vigilància, amb l’aportació que hi destinem.
Cada trimestre disposem d’un resum de totes les actes, denuncies, avisos i decomissis que realitza l’empresa de vigilància. Durant la seva activitat al coto, amés aprofiten per fer una feina addicional de informació, neteja i vigilància en general. 

Conclusió:
Per la nostra part continuarem amb la vigilància professional privada, mentre econòmicament puguem i, mentre no es demostri que no és necessària perquè funcioni la de l’administració competent.
Tota la informació que ens facilita dels dies que destina a la vigilància i els resultats obtinguts, son concloents per continuar confiant amb la seva professionalitat, eficàcia i eficiència, en vers la informació que se’ns facilita de les altres vigilàncies.
De tota manera, demanem que si la vigilància no pot ser major dels cossos de seguretat, de l’administració competent, es prengui la determinació de potenciar la vigilància que sigui necessària, privada si cal, o que s’ajudi a la SPE Ribagorçana econòmicament per mantindré o augmentar l’actual, ja que és clau per la sostenibilitat i el manteniment de la població de truites, que l’administració competent repobla anualment, amb els diners que aportem, amb les taxes que son finalistes, de llicencies i permisos diaris, de tots els pescadors.

Anàlisi de l’impacte dels corb marins i visons la ZPC NR-12
    
Que dir dels corb marins? Fa uns 15 o 20 anys aproximadament, els pescadors de riu d’aquestes contrades, no sabíem ni que eren els corb marins, actualment ho sabem i els patim, ara bé, com podríem demostrar el mal que estan fent a la població de truites de la ZPC NR-12aquestes aus? Ho intentarem.
L’any passat inclús se’ns va excloure del “Pla de Gestió del Corb Marí a Catalunya per al 2019”, sembla ser que ja no importa o no interessa saber, quin és el contingut estomacal dels corb marins que habiten als voltants de la ZPC NR-12, nosaltres no tenim dubtes de què mengen, que han de menjar, doncs les truites que repoblem durant l’any, pagades amb les taxes que paguem entre tots els pescadors, això és el que mengen.
Aquest any hem demanat que se’ns hi torni a incloure al Pla, ja que sinó no podem ni foragitar-los, encara que per nosaltres considerem que no és una mesura eficaç, al no poder tindre 2 o 3 persones diàriament durant tot l’hivern, foragitant corb marins.
Tal com diu el Subdirecció General d’Activitats Cinegètiques i Pesca Continental, Sr. Jordi Ruiz Olmo “les aus quan arriben a un lloc, sí s’hi troben bé i tenen menjar, s’hi queden”, pues estem amb vostè Sr. Ruiz, els corb marins a la ZPC NR-12, s’hi troben bé, tenen menjar i s’hi queden, durant tot l’hivern, o fins que han acabat amb les truites.
Però no passa res, a l’any pròxim tornarem a repoblar això sí, amb unes quantes truites menys com cada any i ja està.
Anem a dades? Hi ha molts estudis sobre la dieta i quantitats de menjar sobre els corb marins, segur que vostès en tenen moltes més, però a nosaltres no ens han passat mai cap dada de la ZPC NR-12, ni de en lloc, per tant, agafarem 3 mitges que considerem creïbles, si no ens demostren el contrari.

Càlcul Temporada 2018-2019
Considerant l’hivern o la temporada de pesca dels cor marins, de mig octubre a mig març.
Mitja de corb marins visualitzats la ZPC NR-12 al 2018, essent generosos a la baixa:
Octubre        10/dia
Novembre     30/dia
Desembre     70/dia
Gener           60/dia
Febrer           30/dia
Març             10/dia

Diferents càlcul d’ingesta:
Ingesta per dia: 100 grams de truites
Ingesta per dia: 300 grams de truites
Ingesta per dia: 500 grams de truites


 

 

Ingesta / dia en grams

Mesos

Dies/Mes

Corb Marins

100 grams/dia

300 grams/dia

500 grams/dia

Octubre

15

12

18

54

90

Novembre

30

35

105

315

525

Desembre

31

80

248

744

1.240

Gener

31

70

217

651

1.085

Febrer

28

30

84

252

420

Març

15

10

15

45

75

TOTAL QUILOS ANUAL

787 kg.

2.361 kg.

3.935 kg.

Els visons americans no podem ajustar el càlcul, per tant agafarem 300 grams / dia, ja que no tenim dades ni tampoc ens les han facilitat mai, però si sabem, que al menys 3 o 4 exemplars  s’han vist (tasca gens fàcil), en diferents llocs del coto, durant l’any 2018 i 2019, i no tenim constància que s’hagi fet cap captura, com és venia fent els en anys anteriors.
 
Repoblacions últims 4 anys
Repoblacions 2016 = 4.100 kg.
Repoblacions 2017 = 3.800 kg.
Repoblacions 2018 = 4.000 kg.
Repoblacions 2019 = Previsió 3.700 kg. Realitat = 3.100 kg.

Conclusió:
Arribat aquest punt podríem concloure que la totalitat de les truites repoblades son l’aliment principal dels cob marins.
Pescadors:
Fent la consideració, que s’han tramitat 683 permisos diaris, que son els pescadors amb el permís amb mort del 2018, i calculem que cada pescador s’ha endut 3, de les 4 possibles truites que li hagués permès el permís, faria un total de 2.049 truites que a una mitja de 300 grams, fa un total de 614,7 quilos durant l’any.
Corb marins:
Si agafem la columna de 300 grams/dia, els corb marins s’han pogut menjar 2.361 quilos de truites durant l’any.
Visons:
3 visons a 300 grams de truites/dia/365 dies l’any, fa un total de 328,5 quilos de truites durant l’any.
Sumat tot:
Pescadors AM:          614,7 quilos
Corb marins:          2.361,0 quilos
Visons:                     328,5 quilos
TOTAL:                3.304,2 quilos

Si les repoblacions del 2018, van ser de 4.000 quilos, això vol dir que pel 2019, van quedar a la ZPC NR-12 la quantitat de 695,8 quilos de truita. Què quedarà aquest any, i que quedarà pel 2020? Essent sabedors que les repoblacions del 2019, per motius especials s’ha reduït en un 16,21%.
Si valorem econòmicament solament el que els corb marins i els visons americans es van menjar, durant l’any 2018: 2.361,0 + 328,5 quilos i considerem el preu de 8,00 € quilo, fa un total de: 21.516,00 €.
Per tant, el problema no som els pescadors, ja siguin amb mort o sense mort, ni tant sols els furtius, ni els visons americans, (que sí ho son també), però el problema real a la ZPC NR-12 i que requereix una urgent solució, son els corb marins.
Comencin a treballar ja que els màxims responsables d’aquest afer, son vostès, des de la Subdirecció General d’Activitats Cinegètiques i Pesca Continental, i la Subdirecció General de Biodiversitat i Medi Natural, que estan permeten que continuï any rere any, aquest greu problema, sense cap sensibilitat al respecte i menyspreant tot l’esforç que fan els pescadors de la SPE Ribagorçana.

Anàlisi de la neteja que s’està fen a la ZPC NR-12

La neteja i manteniment del coto, ja sigui camins, senders, accessos, llera i voltants del riu, no existeix, i no és realitza per part de qui cobra les taxes de llicencies i permisos.
Antigament quasi ja, a la prehistòria l’Administració competent treia unes subvencions per totes aquestes tasques que delegava a la SPE Ribagorçana segons els quilometres de riu del coto, amb una xifra màxima de 4.000,00 €, allò és va acabar.
Actualment no tenim cap aportació per realitzar aquestes tasques tant necessàries, per la bona practica de la pesca, son molts els pescadors que veuen que no és fa cap actuació de manteniment, ni inclús quan un arbre cau sobre un camí o sobre el propi riu, sinó que hem de ser la SPE Ribagorçana la que ho fa, suposo que pensen que la natura per si mateixa ja ho solucionarà, però és que l’Administració competent donat que cobra unes taxes, ha de cobrir uns mínims de gestió per poder donar bon un servei.

Conclusió:
La SPE Ribagorçana actualment, realitza durant l’any unes actuacions de neteja i manteniment, amb diners propis dels socis, diners que no haurien d’anar a aquestes tasques, però veiem que sinó ho fem així, en varis trams de pesca del coto, ja no s’hi podria accedir.
És una llàstima que el coto més visitat per pescadors, de tot Catalunya no tingui una dotació per fer-hi un manteniment.
L’Administració competent, no hauria de deixar que la natura ho solucioni tot, si volem continuant pescant a la ZPC NR-12. La SPE ribagorçana fa un gran esforç per continuar pescant, però cada dia estem més sols, quan s’ha de treballar per tindre un coto en bones condicions, sempre som els mateixos.
Podem aportar factures dels diferents anys, de neteja del coto, a veure si així prenen consciencia de que tots els diners dels socis, gastats al coto pel manteniment i neteja, haurien de sortir de l’Administració competent.

Anàlisi de les repoblacions

Segons la Resolució ARP/399/2017 de 14, de febrer de 2017, és va prohibir la repoblació amb truita irisada, actualment ja son varies les CCAA, que estan fent repoblacions amb truita irisada a les ZPC Intensives, no entenem el motiu pel qual aquí no s’hi puguin fer, suposo que també és una qüestió de política de l’Administració competent.La truita irisada esportivament parlant, donava molt més joc en les competicions i concursos, fent que fossin més equitatives ja que no tenen el mateix comportament que la truita comuna, que a certes hores tenen l’alimentació més esporàdica i erràtica.La truita comuna per repoblació encara que sigui produïda per la pròpia Administració, que no son tots els casos, te un cost que és el doble que la truita irisada, això vol dir que si a la ZPC NR-12, suposem es repoblen 4.000 quilos i fiquem un preu orientatiu però aproximat de 8,00 € quilo, faria un total de 32.000,00 €, ara bé, si aquests mateixos quilos fossin de truita irisada, el total seria de la meitat 16.000,00 € aproximadament, per tant, un estalvi de 16.000,00 €, o mirat d’un altra manera, amb els mateixos 32.000,00 € podríem repoblar amb 8.000 quilos, el doble que actualment, creieu que no és coherent aquesta reflexió? Creieu que els pescadors no estaríem acord? Quin és el problema? L’Administració competent.La SPE Ribagorçana, donada la baixa quantitat de quilos en repoblacions,  per la quantitat de pescadors que visiten la ZPC NR-12, i preveient que les competicions celebrades, tant importants per nosaltres, es veiessin desprestigiades, en quan a resultats esportius, veníem fent unes repoblacions addicionals a les de l’Administració competent, de truita comuna, que podien estar anualment sobre els 300 quilos, que 8,00 € suposaven una despesa de 2.400,00 €, de diners propis de la SPE Ribagorçana, alliberats a la ZPC NR-12.
Aquest any 2019, per reblar el calau, hem vist que ni tant sols l’Administració competent ha pogut complir amb la previsió de repoblació a la ZPC NR-12, dels 3.700 quilos de truita comuna, per problemes amb la piscifactoria que els hi subministrava, solució, tenim un dèficit de aproximadament 600 quilos que hem alliberat de menys, a portes dels “Ribagorzana Masters 2019”, amb assistència prevista de 120 pescadors de diferents punts de  Catalunya i Espanya, com és ¡preveu compensar, no ho sabem.Bé, una possible solució per salvar esportivament els “Ribagorzana Masters 2019”, és que nosaltres amb diners propis de la SPE Ribagorçana, com els  altres anys, alliberéssim els 300 quilos previstos anualment, però no, no és una solució, ja que a tot Catalunya, ni províncies limítrofs, hi ha cap disponibilitat de comprar a cap preu, els 300 quilos de truita comuna, l’Administració competent ja te copada tota la producció, i ara que fem senyors de l’Administració competent?
Suposo que el que més els pot preocupar, és que menjaran aquest hivern els pobres corb marins, igual és moren de gana, o el que és més segur, que passat l’hivern no hi quedarà ni una sola truita a la ZPC NR-12.
Moltes gracies, a l’Administració competent, per ajudant-nos tant, però seria desitjable que no ajudin d’aquesta manera, considerem que vostès son, un dels principals problemes de la pesca a la ZPC NR-12, i així els ho farem saber a tots els participants als “Ribagorzana Masters 2019”, socis i pescadors en general.

Conclusió:
Nosaltres continuarem fins que se’ns omplin prou, fent al seu pis (la ZPC NR-12), arranjant parets, terra, sostre, netejant-lo, vigilant-lo i de pas, omplint-los la nevera, i vostès podran continuar cobrant el lloguer i pujant l’IPC anual.

Resum dels diferents anàlisis
    
La pesca de la truita, en pocs anys o després d’una renovació generacional, podrà estar dedicada solament a la pesca sense mort.
Com podem demostrar amb la quantitat de concursos i competicions que realitzem, socis participants als mateixos i nombre de pescadors federats, el nostre projecte de futur passa per arribar a ser l’escenari esportiu de pesca de Catalunya.
Els pescadors sense mort en general, aprecien i gaudim molt més pescant una truita de més de 40 centímetres, que 4 de 25 centímetres.
Les ZPC Intensiva, tenen una gran funció social, econòmica i turística, ja que la pressió pesquera que poden suportar, és molt més alta, però han de tindre les característiques i condicions adients al nombre de pescadors que i pesquen.
Els pescadors no som d’una ZPC únicament, sinó que ens agrada visitar altres zones, tot i reconèixer, que visitarem les millors i, les que tinguin millors condicions i som capaços de fer molts quilometres de desplaçament, per anar-hi.Som molts els pescadors que mai participarien en una competició o concurs de pesca, però els que ho proven una vegada, difícilment s’hi desenganxen, és per això que les competicions de pesca tenen pescadors capaços de fer un esforç econòmic per assistir-hi  i de temps de dedicació per entrenar, com qualsevol esport.
La ZPC NR-12, és un lloc especial per les competicions i concursos, ja que en qualsevol data s’hi poden celebrar, quasi no hi han dates que la climatologia afecti o que la quantitat d’aigua, faci perillar la pesca.
La vigilància d’una ZPC Intensiva és molt important i essencial pel bon funcionament de la mateixa i ha de ser més efectiva i eficaç, donada la major pressió pesquera suportada la quantitat de truites ha de ser major, cosa que atrau molt més, als pescadors furtius.
Una ZPC Intensiva no pot estar vigilada amb paràmetres, dintre d’uns horaris establerts que tothom coneix, ja que els furtius son els primers en assabentar-se'n i controlar-los, per evitar-los.
Els altres furtius son els corb marins, visons americans, bernats pescaires, etcètera, és per això que és tant important el seu control, ara bé, veiem que la pitjor especies i principal problema pel desenvolupament coherent d’una ZPC Intensiva, son els corb marins, que son capaços d’anar en gran nombre en bandades i quan s’aposenten en una zona, la poden deixar sense una sola truita.
A la ZPC NR-12, veiem lamentablement, que les repoblacions serveixen quasi exclusivament, per alimentar amb diners pagats pels pescadors, unes aus que 15 anys enrere ni hi eren a la nostra zona.
Hi ha varies CCAA que estan fent una control exhaustiu de nombre d’exemplars, limitant-los a una explicita consideració, segons cada ZPC, perquè a Catalunya no podem fer el mateix? Suposo que aquesta política restrictiva del desenvolupament de la pesca, va marcada per l’Administració competent, no estem d’acord amb aquesta política en vers unes aus, que com el seu nom indica, corb “marins”, entenem que haurien d’estar al mar i no als rius, amés no sabem que poden aportar al nostre territori.
No podem deixar una ZPC Intensiva sense cap manteniment, de camins, accessos a peu de riu, i que entrebancs que sorgeixen del propi medi natural, es converteixin en un problema pels pescadors que paguen una taxa i es veuen privats de la qualitat que esperen del lloc on practicar l’esport o activitat.
En quan a repoblacions, s’ha de buscar una solució, que nosaltres podem aportar, si per un cop ens tenen en compte.
No poden tancar la porta a que nosaltres, puguem fer alliberament de truites a casa seva, han lligat de mans i peus, a la SPE Ribagorçana, no sen donen compte?Quin mal fan les truites irisades a la ZPC NR-12?, Quan sabem que no poden moure’s d’allí,  aigües avall, l’aigua és massa calenta per que puguin viure habitualment tot l’any, per tant no baixaran per sota de la confluència amb el riu Segre, per sobre, on aniran? Si a 2 quilometres ja tenen una presa immensa, impossible de pujar, la presa de Santa Anna, amés la ZPC NR-12, no te afluents per desplaçar-hi, i en cap cas, poden reproduir-se ja que com marca la llei, han de ser estèrils o unisex. 

SOLUCIONS I DEMANDES QUE APORTEM SOBRE LA SPC NR-12

Tot i que mai ens han demanat consell, ni opinions, ni inquietuds, la SPE Ribagorçana els hi volem transmetre, encara que tenim poca esperança que arribin a bon lloc vista l’experiència, però continuarem pegat cops de cap a la paret.

Donada la trajectòria de la SPE Ribagorçana, voldríem poder ser identificats com ha “Escenari Esportiu de Pesca”, que vol dir per nosaltres aquesta descripció? Doncs, vol dir el següent.
Que amb la quantitat de concursos, competicions i activitats que hi celebrem, se’ns ajudi a convertir i establir varies zones que farien falta per simular, indrets diferents i no fos tot el riu amb les mateixes característiques hidrològiques, com és actualment.
Que per nosaltres, la SPE Ribagorçana, una quantitat variada entre truita comuna i irisada (per exemple, comuna 70%, i irisada 30%), seria l’ideal, això comportaria que les competicions tinguessin un grau mig de dificultat i competitivitat. Ara bé, si l’Administració competent, no vol fer repoblacions amb truita irisada, se’ns faciliti la possibilitat de fer-les nosaltres, quan s’hagin de realitzar certes competicions importants, i no trobar-nos com enguany que no podem fer-ho.

Els projectes que tenim en ment, com Campionats d’Espanya, Europa o Mundials, però actualment no podem plantejar, ni els habituals que venim celebrant segons calendari, amb les circumstàncies actuals, els que quedaríem malament seriem nosaltres.
Que els repoblacions ja siguin amb truita comuna o irisada, majoritàriament tinguin una mida més gran que les actuals, si pot ser majors de 35 o 40 centímetres, afegint una dificultat rellevant i positiva, a les competicions, en tindre de lluitar amb exemplars més forts i combatents, no afavorint la quantitat, sinó la qualitat de les truites.

En quan a la ZPC NR-12, actualment disposem de 14 quilometres aproximadament, però hàbils i adequats, es quedem sobre els 8 quilometres, ja que la resta no tenen accés, per realitzar repoblacions, ni pescar amb una facilitat d’accés mínim, per tant, encara que sigui poc a poc, rehabilitar l’antic camí que circulava paral·lel al riu en tota  la ZPC NR-12, actualment inhàbil.
Aquesta mesura comportaria que es pogués absorbir una major quantitat de pescadors, que podrien redistribuir-se per la totalitat de la ZPC NR-12, els 14 quilometres, sense aglomerar-se en els 8 quilometres actuals, també vol dir més pescadors, més ingressos de taxes, per vostès.

Realitzar un control exhaustius visual setmana a setmana durant tot l’hivern, consensuat amb la SPE Ribagorçana i el CAR que son els que estan a peu de riu, per arribar a acordar una la xifra màxima de corb marins que pot suportar la ZPC NR-12, perquè no siguin un problema greu, de quasi extinció de les truites per el ferotge comportament alimentari dels corb marins, després de l’esforç que venim fent.
Anualment a sortida d’hivern, realitzar una pesca elèctrica per veure el dany que hagin fet els corb marins, i poder així decidir de forma consensuada la necessitat de repoblacions que seran necessàries, per mantindré un nivell piscícola coherent.
 Aquesta tasca, no és diferent, sinó la mateixa que venen fent altres CCAA, per frenar l’augment de corb marins que res aporten a la ZPC NR-12, ven al contrari, suposen una despesa econòmica de repoblacions que so sabem si l’Administració competent i el país es pot permetre, i nosaltres acceptar.  

La SPE Ribagorçana, continuarem aportant vigilància, tasques de manteniment, neteja, adequació de camins i accessos, tot i que creiem que l’Administració competent, ha d’apostar més per la vigilància, ja sigui publica o privada, i per realitzar actuacions de neteja i manteniment esporàdiques importants, quan la SPE Ribagorçana no hi pugui fer-hi front, per manca de maquinaria o personal, tot això, és vital pel bon manteniment de la població piscícola de la ZPC NR-12.

Arribats fins aquí, només podem esperar que la feina que ens ha suposat aquest escrit, serveixi per fer obrir els ulls a l’Administració competent, del contrari continuarà de taula en taula, fins que algú ens escolti.
Administració competent, portem molts anys que la SPE ribagorçana, és la que ha donat la mà i ha estat al seu costat, i no volem deixar de fer-ho, però ara ja és urgent buscar solucions entre tots, mai ens hem assegut conjuntament a una taula només la SPE Ribagorçana i l’Administració competent per treballar per  la ZPC NR-12, i és així perquè vostès no ho han acceptat, portem varis anys demanant-ho, què els fa por? No haurien de tindre por de nosaltres, del que sí n’haurien de tindre és que deixem de donar-los la mà, perquè a les hores ens obligaran a ficar-nos en contra.

Aquest informe, anàlisi i propostes, ha estat consensuat per la totalitat de la Junta Directiva de la Societat de Pescadors Esportius Ribagorçana.

CONTINUARÀ amb altra informació.